Jag tror jag vet vad det där är med att bli trött eller känna sig lite svagare i armar och ben, då jag själv haft det och undersökt det.
Koffein får kroppen att producera vissa stresshormoner. I vanliga fall klarar kroppen detta och efter ett tag balanseras nervsystemet igen. Men om man under en längre tid utsätter kroppen för stress, antingen i form av koffein och/eller "vanlig" vardagstress så kan kroppen få en försämrad förmåga att hantera detta. Det betyder att adrenalinet från stressen kan härja fritt ganska rejält i kroppen.
Adrenalin har många effekter på kroppen, bland annat att man kan känna sig svag i ben och armar, ökad hjärtrytm, känsla av att man behöver andas djupare, ont i magen, yrsel och värst av allt är panikångest attacker. Det finns till och med något som medicinskt kallas för "caffeine induced panic anxiety attack".. Inget man vill få!
Stress producerar ett ämne i kroppen som förstör ditt upptag av tryptofan. Och tryptofan konverteras av kroppen i en kedja slutligen till melatonin vilket är det ämne som får kroppen att slappna av och minska stress/halten av stresshormoner i blodet.
Mitt tips om du börjar få problem med dessa "krascher" är först och främst att sluta upp ett tag med koffein. Sen är det bra att käka mat som innehåller tryptofan om man vill det... eller köpa tryptofan tabletter. Det kan man kombinera med intag av nicain (b3) i doser som ligger från 250mg upp till 1000mg. Detta har jag själv provat och effekten är en ganska omedelbar känsla av att det kittlar lite under huden för att den ytliga blodcirkulationen ökar en kort stund (totalt harmlös reaktion känd som "nicain flush") och sedan känner man sig ofta rejält lugn eftersom hjärnan släpper ut melatonin.
Ta det lungt med Energidryckerna! Speicellt de som är så unga. Det går kanske bra ett längre tag när man är tonåring att hälla i sig energidrycker på löpande band men förr eller senare så klagar kroppen. Så ta det lungt. Överdriv inte.
Det känns som att du är väldigt kunnig och insatt i det här hur gammal är du?
Jag kan känna när jag druckit 2-3 burkar i en vecka eller druckit typ 8 burkar på en dag att huvudet känns nästan typ tyngre och ibland kan det blir yrsel av det och den bi-effekten har jag kännt av 5 gånger. Första gången var jag och lanade hos en kompis och drack 8 Monster . senast var i London när jag drack 6 muggar med tror det heter Vendi kaffe på Starbucks (iaf största storleken var det och innehåller 47mg koffein per 100ml)