David
Webmaster
Administrator
Medlem
|
 |
« skrivet: 2008-10-25 07:45:58 » |
|
Finns det någon mening med att ha energidrycker utan taurin? Vad tycker ni?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
xeorix
|
 |
« Svara #1 skrivet: 2008-10-25 10:46:59 » |
|
Klart det finns en mening. Det är ju bra för alla de som inte "litar" på ämnet, som tror det är skadligt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tommy
Medlem
|
 |
« Svara #2 skrivet: 2008-10-25 14:05:02 » |
|
Håller med föregående
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
akan
|
 |
« Svara #3 skrivet: 2008-11-07 21:31:42 » |
|
MED !
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
MrPontus
Medlem
|
 |
« Svara #4 skrivet: 2009-03-03 18:22:16 » |
|
om någon skulle vara allergisk mot taurin så kanske, men är väl ingen som är det? btw. fick hem en leverans idag med en burk 100gram rent taurin  jag har ju en massa koffeintabletter så jag kanske kan börja blanda egna energidrycker? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
David
Webmaster
Administrator
Medlem
|
 |
« Svara #5 skrivet: 2009-03-03 19:53:15 » |
|
om någon skulle vara allergisk mot taurin så kanske, men är väl ingen som är det? btw. fick hem en leverans idag med en burk 100gram rent taurin  jag har ju en massa koffeintabletter så jag kanske kan börja blanda egna energidrycker?  Visst, med krossade tabletter av olika slag och sedan en sodastreamer med diverse smaker så kan du nog få ihop nåt suspekt.... :-) \David
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
akan
|
 |
« Svara #6 skrivet: 2009-03-03 20:42:10 » |
|
om någon skulle vara allergisk mot taurin så kanske, men är väl ingen som är det? btw. fick hem en leverans idag med en burk 100gram rent taurin  jag har ju en massa koffeintabletter så jag kanske kan börja blanda egna energidrycker?  Visst, med krossade tabletter av olika slag och sedan en sodastreamer med diverse smaker så kan du nog få ihop nåt suspekt.... :-) \David Hahaha. Knark varning 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hottjoj
Medlem
|
 |
« Svara #7 skrivet: 2009-06-17 15:06:58 » |
|
och vissa e dumma och tror att taurin är tjur-piss så dom vill inte dricka för dom tycker att det e äckligt!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
cykel_matte
Medlem
Energidricka Äger!!!
|
 |
« Svara #8 skrivet: 2009-06-17 16:07:28 » |
|
och vissa e dumma och tror att taurin är tjur-piss så dom vill inte dricka för dom tycker att det e äckligt!
taurin o en aminosyra som finns naturligt i kött o fisk, o som finns i tjursperma, men det är INTE tjurpiss eller sperma, nån mening borde de väll ha
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lucke
Medlem
|
 |
« Svara #9 skrivet: 2009-06-17 20:11:44 » |
|
taurin o en aminosyra som finns naturligt i kött o fisk, o som finns i tjursperma, men det är INTE tjurpiss eller sperma, nån mening borde de väll ha Taurinet i energidrycker är med största sannolikhet framställt syntetiskt. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
akan
|
 |
« Svara #10 skrivet: 2009-06-17 20:45:53 » |
|
taurin o en aminosyra som finns naturligt i kött o fisk, o som finns i tjursperma, men det är INTE tjurpiss eller sperma, nån mening borde de väll ha Det finns i tjurens galla, inte någon annanstans 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
David
Webmaster
Administrator
Medlem
|
 |
« Svara #11 skrivet: 2009-06-18 08:24:25 » |
|
taurin o en aminosyra som finns naturligt i kött o fisk, o som finns i tjursperma, men det är INTE tjurpiss eller sperma, nån mening borde de väll ha Det finns i tjurens galla, inte någon annanstans  Taurin upptäcktes i tjurens galla, men den finns i en massa djur inklusive människan. Jag har dock för mig att katter inte kan göra taurin själva i kroppen utan är beroende av att få det i maten. Taurin är en aminosyra som finns i så gott som alla vävnader hos människor och djur och i mycket hög halt i vissa vävnader. Taurin har många viktiga funktioner. Taurin isolerades första gången under 1800-talets första hälft från oxgalla,
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
warhaammer
Pro
Medlem
www.energidryck.nu
|
 |
« Svara #12 skrivet: 2009-06-18 19:55:20 » |
|
Läs detta: Taurin (C2H7NO3S) är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som människor och djur själva bildar i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar. Namnet kommer från latinets taurus för tjur, då ämnet först upptäcktes i gallan på en oxe (Bos taurus). Ämnet förekommer i alla animaliska livsmedel.
På senare tid har ämnet blivit en populär ingrediens i energidrycker, såsom Red Bull och Monster Energy. Ämnet har dock inga som helst dokumenterade effekter på att vara varken prestationshöjande eller verka förstärkande ihop med koffein. Det är okänt varför taurin inkluderas i energidrycker, men en teori är att det beror på ordets manliga karaktär då det härstammar från latinets taurus (tjur), och därför skulle ha en psykologisk effekt, placeboeffekt, snarare än en fysiologisk sådan.
Under hög fysisk ansträngning, utsöndrar kroppen en viss mängd serotonin, ett hormon som medför katabola reaktioner i muskelvävnaden. Taurin begränsar utsöndringen av detta hormon. En minskning i utsöndringen av serotonin leder till att kroppen inte känner av trötthet.
På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor [1]. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder, tex. Frankrike, Danmark och Norge. Bör tilläggas att taurin också har en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån, vilket kan ses som något motsägande. Taget från käre gammle Wikipedia -warhaammer
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tammex
Pro
Medlem
|
 |
« Svara #13 skrivet: 2009-06-18 19:56:53 » |
|
Läs detta: Taurin (C2H7NO3S) är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som människor och djur själva bildar i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar. Namnet kommer från latinets taurus för tjur, då ämnet först upptäcktes i gallan på en oxe (Bos taurus). Ämnet förekommer i alla animaliska livsmedel.
På senare tid har ämnet blivit en populär ingrediens i energidrycker, såsom Red Bull och Monster Energy. Ämnet har dock inga som helst dokumenterade effekter på att vara varken prestationshöjande eller verka förstärkande ihop med koffein. Det är okänt varför taurin inkluderas i energidrycker, men en teori är att det beror på ordets manliga karaktär då det härstammar från latinets taurus (tjur), och därför skulle ha en psykologisk effekt, placeboeffekt, snarare än en fysiologisk sådan.
Under hög fysisk ansträngning, utsöndrar kroppen en viss mängd serotonin, ett hormon som medför katabola reaktioner i muskelvävnaden. Taurin begränsar utsöndringen av detta hormon. En minskning i utsöndringen av serotonin leder till att kroppen inte känner av trötthet.
På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor [1]. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder, tex. Frankrike, Danmark och Norge. Bör tilläggas att taurin också har en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån, vilket kan ses som något motsägande. Taget från käre gammle Wikipedia -warhaammer Då vet vi..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
MrPontus
Medlem
|
 |
« Svara #14 skrivet: 2009-06-19 16:48:09 » |
|
jag stör mig på andra stycket, jävla amatör som spekulerar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|